Een druilerige middag zoals vandaag, terwijl we uitzicht hadden op buren die tassen met boodschappen door de regen het huis in sjouwden, leidde in ons gezin tot een misschien wat ‘nerdy’ discussie: Is het nu eigenlijk beter om boodschappen zelf te halen of om ze te laten bezorgen?
Zelf laten we al jaren onze boodschappen bezorgen en zien we een supermarkt alleen van binnen als we iets vergeten zijn te bestellen of een spontaan bakproject willen maken. En zelfs dan slaan we eigelijk 80% van de winkel over, want we hebben alleen de groente, vleesvervangers en wat graanproducten nodig. Maar goed, onze biologische webwinkel (bioaanhuis.nl) zorgt dus voor het leeuwendeel van de boodschappen. Tot grote tevredenheid. Naast een groente- en fruitbox kunnen we van alles zonder extra bezorgkosten bijbestellen, waardoor we eigenlijk bijna alle boodschappen daar kunnen doen. Veel van de biologische producten daar zijn ook echt lekkerder dan die van de supermarkt. De walnoten zijn niet muf en van de notenpasta krijg je ten minste een echte pot. Wat we daar niet of niet goed kunnen krijgen bestellen we los bij de supermarkt. Maar dat betekent dus wel dat er per week twee busjes met boodschappen bij ons op de stoep staan. Is dat eigenlijk wel zo duurzaam?
Diederik maakte gelijk een mooie tekening met afstanden en berekende hoeveel kilometer een rondje, versus al die mensen in het rondje die op en neer gingen zouden zijn. Het resultaat was verbluffend: vanuit de supermarkt 1 rondje rijden langs 10 huizen (ervan uitgaande dat ze allemaal ongeveer 1 KM van de supermarkt af zijn) levert een besparing op van zo’n 60% ten gunste van bezorgen. En die verhouding blijft ongeveer gelijk met grotere afstanden.
Maar, zo merkte Quinten van 5, terecht op, kun je een auto en een bestelbusje wel met elkaar vergelijken? Want een bestelbus is veel zwaarder en meestal diesel, en bovendien veel zwaarder beladen dan een auto. Met die terechte punten kwamen we terecht in een oerwoud van duurzame transportsites. Conclusie: het ligt vooral aan de kwaliteit van de betreffende bestelbus en waarop die rijdt (en hoe groen dat dus is). En wat voor auto je zelf hebt. Een dikke patsbak of SUV is even slecht als een gemiddelde bestelbus, misschien wel slechter. Geen duidelijk antwoord te vinden dus of bezorgen nu eigenlijk beter is of niet…
Toen kwam de tweede bijdehante opmerking van Quinten om de hoek: eigenlijk is het beter om zelf lopend of met de fiets naar de supermarkt te gaan, want dan hoeft er helemaal niemand te rijden. Dat is dan toch beter voor de natuur dan boodschappen laten bezorgen? Daar heeft hij zeker een punt, want vervoer op menskracht is natuurlijk altijd de beste optie. Maar ook dan geldt dat het misschien toch duurzamer is om op zijn minst de boodschappen te bestellen en vooruit te plannen. Anders moet de supermarkt namelijk inschatten hoeveel we van alles kopen en die voorraden aanhouden. Als je in ieder geval bestelt, is dat probleem al voor ze opgelost. De supermarkt kan dan heel precies inkopen op basis van de gedane bestellingen en hoeft dan dus geen voorraden aan te houden. Dat scheelt transport van het distributiecentrum naar de supermarkt en daarnaast een hoop voedselverspilling. Misschien is de beste optie dan wel om boodschappen te bestellen en dan met de fiets op te halen bij de supermarkt (al staan ze dan raar te kijken kan ik uit ervaring vertellen en worden ze niet blij van het omladen van de kratten).
Conclusie voor ons: we houden het toch maar bij het systeem dat we nu hebben. We verspillen echt nauwelijks eten omdat we ons hele menu een week vooruit plannen, hebben redelijk voorspelbare uitgaven aan boodschappen (zo’n 150 per week met zijn vieren, en dat vrijwel 100% biologisch!), en de boodschappen op de fiets halen in de Hoeksche Waard (waar bioaanhuis.nl zit) is niet echt een optie. Tot zoverre dit gedachtenexperiment…