Het was het gesprek van de afgelopen weken bij ons thuis. Gaan we wel of niet voor een elektrische auto? Wat is nu eigenlijk duurzamer? Onze Prius nog verder op rijden of overstappen op een elektrisch model en alle zonne-energie die we over hebben (en dat is nogal wat) gebruiken voor ons transport? Dankzij onze auto-garage mochten we een weekeinde rondrijden in de Toyota bZ4X om elektrisch rijden eens te testen.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Het was vooral een hele omschakeling om in een nieuwe auto te zitten als je een 14 jaar oude Prius gewend bent. Er zijn behoorlijk wat technische snufjes bijgekomen. Als je eenmaal van die schrik bekomen bent en doorhebt hoe je gewoon kunt rijden is er eigenlijk weinig anders. Je hebt gewoon een gaspedaal en een rem, knipperlichten, ruitenwissers, etc. Dus daar weinig nieuws. Het is vooral heel erg stil binnen en trekt ongelooflijk veel harder op. En dan het laden, ook dat was eigenlijk wel makkelijk. Veel luxer eigenlijk dan met een fossiele auto. We hadden eigenlijk wel op een volle batterij heen en weer gekund naar onze familie in Sassenheim vanuit Steenwijk, maar we wilden natuurlijk even testen hoe het laden ging. De familie had gelukkig een laadpunt aan huis. Kwestie van parkeren, kabel aansluiten en de volgende dag konden we weer volgeladen naar huis. De batterij gaat ook helemaal niet zo snel omlaag, vooral dankzij allerlei ingenieuze oplossingen om energie te besparen, dus van enige stress over hoe ver we konden rijden was geen sprake. Het enige iets onhandige bleek de 1-fase aansluiting die deze demo auto nog heeft. Daardoor kon hij bij thuiskomst gisteren niet overdag, terwijl de zon volop scheen, de auto helemaal vol laden, terwijl we op het dak energie genoeg hadden.
Conclusie: prima auto, rijdt heerlijk, helemaal niets mis mee. Beetje jammer wel dat hij in de categorie kleine SUV geschaard wordt, want daarmee wil ik eigenlijk als ambassadeur van de groene familie niet geassocieerd worden. Het blijkt te maken te hebben met de hoogtemaat van de batterijpakketten, waardoor dit in de toekomst kan veranderen. Gelijk de verklaring voor de vele SUV-achtige modellen op de EV-markt. Maar goed, daar heb je nu dus niets aan.
Maar dan nu de vraag, moeten we dit wel willen? Zowel financieel als in termen van duurzaamheid? Ik heb zelf nog nooit een nieuwe auto gekocht en had me eigenlijk ook vast voorgenomen dat nooit te doen. Enerzijds omdat het simpelweg voordeliger is een gebruikte auto te kopen en omdat ik het duurzamer vindt om materialen te blijven gebruiken tot ze helemaal op zijn. Vandaar ook het voornemen om de Prius stuk te rijden. Die argumenten gelden natuurlijk nog steeds al kan je je afvragen of het duurzamer is om in een (slurpend) fossiel rond te rijden in plaats van dat te recyclen naar een elektrisch model.
Een ander plan was helemaal geen auto meer en alles met de fiets en OV gaan doen. Dat rekensommetje komt echt totaal niet uit. Onze Prius kost ons nu (alle kosten opgeteld, dus inclusief brandstof) €2500 per jaar en vervoert ons daarvoor alle vijf met bagage. Dat is €104 per volwassene per maand. Dat is eigenlijk veel te weinig als je OV als (financieel) interessant alternatief zou willen zien. En dan heb je het extra gedoe, geplan en vaak extra reistijd met OV nog niet eens meegenomen. Als je, net als met de auto, op elk moment wilt kunnen reizen zonder dat je over tarieven op bepaalde tijden en trajecten moet nadenken kom je op een peperduur abonnement uit (altijd vrij, €353,80 p/m per persoon). Ga je daarin schipperen en een beetje stoeien met reistijden en dergelijke kan je wel flink lager uitkomen, maar het komt nog lang niet in de buurt van onze kosten met de Prius. Dus de optie van auto weg en reizen met OV sneuvelde daarop.
En ja, toen kwamen er ook nog 54 zonnepanelen op het dak, terwijl we die energie bij lange na niet opmaken. En energieleveranciers die met enge plannen komen om de opbrengsten van de zonnepanelen te verminderen of zelfs negatief te maken met dynamische contracten. Terwijl we wel keihard gespaard hebben om ons dak maximaal vol te leggen om zoveel mogelijk groene stroom op te wekken. Dan voelt het heel erg krom om nog met een fossiele auto rond te rijden die je tankt met energie die niet duurzaam is en die je al op je dak opwekt. Qua operationele kosten komen we met een elektrische auto nog ver onder de Prius uit, omdat we dan vrijwel nooit publiek hoeven te laden, dus ook wat dat betreft groen licht (afgezien van de aanschafprijs dan…).
Wat ons betreft is de business case als je een nieuwe auto wilt gaan kopen in elk geval altijd in het voordeel van een elektrische. Ze zijn voor een flinke middenklasser vergelijkbaar qua prijs met een fossiel model, de gebruikskosten zijn alleen veel lager als je zelf met groene stroom kunt opladen. Met de (terecht) stijgende benzine- en dieselprijzen komt het sommetje snel positief uit. Ook liggen de onderhoudskosten voor een elektromotor veel lager. Voor ons is het dus ook helder. Ofwel we rijden de Prius stuk ofwel er komt een EV. Met het huidige bereik en garanties op de batterij een meer dan volwaardig alternatief. We gaan zeker niet meer voor nog een keer een nieuwere hybride en natuurlijk al helemaal niet voor helemaal fossiel. Het is tijd om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor.
Vanochtend aan het ontbijt maar eens de voors en tegens met zijn allen besproken. Afgezien dat de kinderen laaiend enthousiast waren over de leenauto (want ze hadden eindelijk wel ruimte achterin en hij had een panoramadak ;-)), waren er ook genoeg kritische kanttekeningen. Het was toch wel erg duur een nieuwe auto. En we moesten nog eens goed uitzoeken of de materialen die gebruikt waren wel gerecycled waren, want nieuwe grondstoffen gebruiken was uit den boze. En de batterij moest heel lang meegaan (want die zijn slecht voor het milieu) en moest gerecycled kunnen worden als hij kapot ging. En moet dan ook nog in hetzelfde chassis vervangen kunnen worden. Jong geleerd is oud gedaan zullen we maar zeggen.
Al met al nog geen definitief besluit dus. Met dank aan Toyota Van der Linde Steenwijk in ieder geval wel de mogelijkheid gekregen om een geïnformeerde beslissing te gaan nemen. En genoeg huiswerk om nog met ze te gaan bespreken de komende tijd. Wordt vervolgd…